Bekkencentrum

Stuitklachten

Heeft u pijn in het midden bij de billen, vlak boven de anus en moeite met op het stuitje zitten?

Mogelijk heeft u last van een afwijkende stand van het stuitje. Dat kan hersteld worden middels een hele milde uitwendige techniek.

Deze kortdurende mobilisatie wordt in zit uitgevoerd en is bijna nooit pijnlijk of belastend voor de patiënt.

Het stuitje kan door een val op je billen of een bevalling een afwijkende stand krijgen.

Dit kan kortgeleden, maar soms ook heel erg lang geleden ontstaan zijn. Waarbij de klachten

langzaam verergeren. En wie is er als kind nu nooit een keer van de glijbaan (te hard) op zijn

billen terecht gekomen.

De behandeling hiervoor is de NIMOC-methode: Deze behandeling is een ‘nieuwe’

behandelmethode van de (bekken)fysiotherapeut voor het behandelen van stuitpijn,

met vaak goede resultaten. Wanneer de stand van het os coccygis meespeelt, wordt vaak

gezien dat de patiënten met rugklachten niet lang kunnen staan en/of zitten maar ook pijn

hebben bij het gaan staan vanuit zit.

Het is geen behandeling op zich maar wordt vaak gecombineerd met triggerpointbehandeling

en oefentherapie. Triggerpoints zijn punten of knopen in spieren die vaak heel pijnlijk zijn.

De triggerpoints worden behandeld door op deze punten druk te geven.

Symptomen die bij problemen met het stuitje horen, kunnen zijn:

• Pijn in het midden bij de billen, vlak boven de anus;

• Moeite met op het stuitje zitten;

• Minder pijn bij naar voren of zijwaarts leunen;

• Pijn bij het opstaan uit een stoel;

• Pijn of spanning bij het vrijen;

• Niet of nauwelijks kunnen fietsen vanwege de pijn.

De stuitpijn bestaat soms al vele jaren en dat zorgt ervoor dat de klachten zich in de loop van de tijd kunnen uitbreiden.

De volgende symptomen kunnen dan ook optreden:

-    Pijn rond de zitbeenderen;

-    Rugklachten;

-    Uitstralende pijn in bil/billen, been/benen;

-    Moeizame stoelgang.

Oorzaken van stuitpijn kunnen zijn:

-    Val op het stuitje;

-    Breuk of dislocatie van het stuitje;

-    Ontsteking;

-    Zwangerschap;

-    Bevalling;

-    Soms is er geen duidelijke oorzaak.

Als men zich herkent in bovenstaande oorzaken dan is het zeker zinvol om de stand van het stuitje te onderzoeken.De scheefstand is hetgeen wat voornamelijk zoveel klachten veroorzaakt. Het stuitje is namelijk een belangrijk aanhechtingspunt van de bekkenbodemspier en er hecht veel peesweefsel aan vast wat zorgt voor krachttransport en stevigheid rond het bekken. De langdurige spanning op spier- en peesweefsel zorgt ervoor dat dat weefsel erg geprikkeld raakt omdat die spanning er normaal niet continu op hoort te staan.

Wordt er een scheefstand van het stuitje gevonden dan wordt deze door middel van een uitwendige correctietechniek gecorrigeerd. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan het bekken, de wervelkolom en de spieren rondom het bekken en de bekkenbodemspieren zelf.

Na de correctietechniek kan in eerste instantie de pijn toenemen. Dit komt doordat de spanning in de spieren rondom het stuitje verandert. De ervaring leert dat dit na 3 weken wel weer hersteld is. Meestal zijn er een paar behandelingen nodig die steeds om de 2-3 weken plaatsvinden. Vaak zien we een goede vermindering van de pijn en vaak zelfs dat de pijn verdwijnt

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? U kunt ons bellen of een vraag stellen, dan nemen wij contact met u op.

Lees ervaringen omtrent de behandeling  van stuitklachten: klik hier