Sternoclaviculaire gewricht

Pijn aan het SC-gewricht/sternoclaviculaire luxatie

Het sternoclaviculaire gewricht (SC-gewricht) bevindt zich aan de voorzijde van borst-nek regio. Het gewricht verbindt het sleutelbeen met het borstbeen. Meestal ontstaan de klachten als gevolg van een ongeluk of val.

Letsel aan het sternoclaviculaire gewricht komt minder vaak voor dan het acromioclaviculair letsel dat meer aan de buiten- en bovenzijde van de schouder gelegen is.

Beschrijving van de aandoening

Bij een sternoclaviculaire luxatie is er sprake van een ontwrichting van het sleutelbeen (de clavicula) ten opzichte van het borstbeen (het sternum). Hierdoor ontstaat er schade aan de structuren die het gewricht bijeenhouden. Dit zijn met name kapsels en banden. Soms kan ook de discus beschadigen die zich (bijna altijd) in het gewricht bevindt.

Er hoeft niet altijd sprake te zijn van een ontwrichting. Er zijn meerdere achterliggende processen denkbaar die pijn aan het sternoclaviculaire gewricht tot gevolg kunnen hebben. Denk aan een capsulitis (ontsteking van het gewrichtskapsel) of een artritis (ontsteking van het gewricht). Dit zien we voornamelijk bij vrouwen van middelbare leeftijd.

Oorzaak en ontstaanswijze

Een luxatie ontstaat over het algemeen als gevolg van een directe of indirecte kracht die op de schouder inwerkt. Bijvoorbeeld bij een ongeluk of val. Soms kan de patiënt zich geen duidelijk moment van een ongeluk of val herinneren en ontstaan de klachten geleidelijk.

• Pijn aan de voorzijde van de borst, net onder de basis van de nek.

• Verschillende eindstandige bewegingen kunnen de klachten verergeren.

• Het optrekken van de schouders of het naar de borst toe bewegen van de bovenarm (horizontale adductie) is vaak pijnlijk.

• Druk op het sternoclaviculaire gewricht is pijnlijk.

• Er kan een locale zwelling optreden.

• Wanneer er sprake is van een luxatie, dan kan het gewricht zichtbare afwijkingen vertonen.

• Sommige patiënten klagen over kortademigheid, tintelingen, of slikstoornissen.

Andere oorzaken van sternoclaviculaire zwelling

Tot de differentiaaldiagnose van een atraumatische zwelling van het sternoclaviculaire gewricht behoort een aantal minder vaak voorkomende aandoeningen. Een septische artritis of een artritis bij jicht of pseudojicht gaat in de regel gepaard met een snel optredende warme, rode en pijnlijke zwelling van het sternoclaviculaire gewricht. Bij een sternoclaviculaire artritis in het kader van actieve ziekte van Bechterew of reumatoïde artritis ontbreekt roodheid veelal. Maligne aandoeningen van de borstwand, zoals non-hodgkinlymfoom, primair chondrosarcoom en metastasen,  komen zelden voor en gaan vaak gepaard met pijn of systemische klachten.