Sleutelbeen

Fractuur (botbreuk)
Een vaak voorkomend letsel aan het sleutelbeen is een fractuur. Dit betreft 5-16% van alle fracturen. De fractuur ontstaat in 80% van de gevallen in het 1e 1/3 deel vanaf het borstbeen.

In de meeste gevallen geneest een sleutelbeen-fractuur binnen enkele weken en zelden ontstaat bijkomend zenuw- en of vaatletsel. Daarnaast komt het zelden voor dat deze fractuur de huid doorboort. (open fractuur of gecompliceerde fractuur)

Een fractuur  is meestal het gevolg van een ongeluk in het verkeer of tijdens sportbeoefening.

De meeste bekende oorzaken zijn:

• Een val op de bovenzijde van de schouder.

• Een directe klap op het sleutelbeen.

• Een val op de gestrekte arm of de elleboog waarbij veel kracht op de schouder komt.

Vooral wielrenners en judoka’s lopen risico op een fractuur of luxatie.

De klachten en verschijnselen bij een fractuur zijn zeer afhankelijk van de ernst van het letsel.

Pijn en zwelling ter plaatse van de breuk op het sleutelbeen.
De schouder hangt niet meer op de goede plek en soms is het zichtbaar dat een uiteinde van de breuk tegen de huid aanduwt
Stekende / scherpe pijn bij bewegen van de arm.
Men neemt soms een houding aan waarbij het hoofd naar de aangedane schouder neigt.

Beloop
De behandelend arts bepaalt afhankelijk van de ernst van de fractuur wat het beleid is. Slechts in weinig gevallen is er een operatie noodzakelijk. Dit noemt men een conservatief beleid. Conservatief (= geen operatie)
De eerste weken zal vaak voor gekozen worden om een mitella (draagverband) te dragen om de pijn te verminderen.
In de meeste gevallen geneest een sleutelbeen-fractuur binnen 4 tot 8 weken en zelden is er sprake van bijkomend zenuw- en of vaatletsel.
Soms ontstaat er op de plaats van de breuk een extra gewricht als gevolg van wrijving tussen de 2 botdelen. Dit noemt men pseudo-artrose. Dit hoeft niet perse problemen op te leveren.
De duur van de arbeidsongeschiktheid is sterk afhankelijk van het beroep van de patiënt en van de belasting van de schoudergordel, en bedraagt 3 tot 8 weken.