• elise5242

Blaasontsteking? Cranberrysap drinken blijkt niet de beste oplossing

Het is een pijnlijke kwaal die bij de meeste mensen helaas ook vaker dan een keer voorkomt: blaasontsteking. Een ongeschreven regel bij het oplopen van deze infectie lijkt een dieet van cranberrysap te zijn. Maar wie heeft dit eigenlijk bedacht en werkt het felgekleurde sap wel zo goed als de mond-tot-mondreclame doet beweren?

Op het internet circuleren verschillende verhalen over deze oplossing. Zo zweren sommige mensen heilig bij het middel, en wordt op andere webpagina’s beweerd dat er nog niet voldoende bewijs bestaat om conclusies te trekken. Om orde in de chaos te scheppen spreekt Radar met iemand die verstand van zaken heeft: dr. Dick Janssen, werkzaam bij het Andros Blaascentrum waar hij veel patiënten met terugkerende blaasontstekingen behandelt en op de afdeling Urologie van het Radboudumc in Nijmegen waar hij onderzoek doet.

Cranberrysap blijkt niet de beste oplossing

Dr. Janssen maakt al snel veel duidelijk: er bestaat eigenlijk geen goed wetenschappelijk bewijs dat cranberrysap helpt om een blaasontsteking actief te bestrijden. Waar echter wel wetenschappelijk bewijs voor is, is dat de natuurlijke suiker d-mannose, die ook in cranberrysap voorkomt, helpt om een blaasontsteking te voorkomen.

Er zit dus wel een werkzame stof in cranberrysap, maar dat wil niet direct zeggen dat dit voldoende is om het sap zelf als oplossing aan te tekenen. De uroloog legt dan ook uit dat je waarschijnlijk bijna een liter cranberrysap moet drinken, wil de werkzame stof d-mannose echt verandering teweeg brengen.

Daarnaast is cranberrysap vrij duur, wordt het vaak vermengd met andere fruitsappen en zit er veel suiker in. Volgens de uroloog kan dit in sommige gevallen ook nog negatieve bijeffecten met zich meebrengen. ‘Wanneer je diabetes hebt, kan er veel suiker in je urine terechtkomen en dit is dan weer een risicofactor voor het krijgen van een blaasontsteking. De kans bestaat dus dat je bij sommige patiënten met het drinken van dit sap een risicofactor stimuleert.’

D-mannosetabletten slikken om blaasontsteking te voorkomen

Het cranberrysap lijkt dus niet de beste oplossing, maar wat dan wel? Van de werkzame stof in het sap, d-mannose, is de werking wel wetenschappelijk aangetoond. En goed nieuws: d-mannose bestaat ook in tabletvorm. De uroloog raadt dit middel wel aan ter preventie van blaasontsteking.

‘Hoe meer onderzoek naar d-mannosetabletten er gedaan wordt, hoe beter het blijkt te werken bij de preventie van blaasontsteking. Daarnaast is d-mannose een natuurlijke suiker en geeft het geen bijwerkingen.’ En bovendien krijg je hierdoor ook geen grote hoeveelheden suikers binnen afkomstig uit liters cranberrysap.

Lees het hele artikel op: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/blaasontsteking-cranberrysap-drinken-blijkt-niet-de-beste-oplossing/?fbclid=IwAR20XipU6q0hP6m-7zl4lyoD0f31KIX0y3V3pzZiDxmiBaNFdx-SSfuBT_U

45 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts